Archive March 2019

Så vigtigt er en god nats søvn for vores velbefindende…

Som nybagt mor eller småbørnsmor i det hele taget, er søvn ofte ikke just det, man får allermest af. Men udover en følelse af semi kronisk træthed, så kan manglende søvn over en længere årrække faktisk få ret betydelige konsekvenser for vores helbred.

“Sov når barnet sover”, det får mange unge mødre på barsel tudet ørene fulde med. Faktum er bare, at rigtig mange af os har svært ved at sove om dagen og på kommando i det hele taget. Ofte er det fordi, at vi ikke kan lade tankerne og de praktiske gøremål ligge. Når barnet endelig sover føler man, at det er nu der skal gøres rent, ryddes op, svares på sms’er eller noget helt fjerde. Eller måske ligger du dig rent faktisk i sengen og prøver at få sovet, men så tager tankerne over. Du tænker måske på hvad der skal gøres i ugens løb i hjemmet, eller tænker på arbejde, fik du lavet den rigtige skabelon til faktura og briefet din afløser til perfektion? Tankemylder er en kendt søvnrøver, som ofte kan afhjælpes med meditationsteknikker, der ligesom lærer dig at “tømme hovedet” i hvert fald for en stund.

For lidt eller for dårlig søvn over en længere periode kan resultere i både fysisk og psykisk stress, hjertekar problemer, overvægt, kronisk hovedpine og generel mangel på overskud. Sæt derfor søvn og nok af det højt på din personlige prioriteringsliste. Du er en bedre mor, kæreste, veninde, kollega, når du føler dig frisk og udhvilet.

Gode råd til en bedre søvn er et mørkt soveværelse, en temperatur på max 19 grader, ingen tablet, mobil eller tv 30 minutter før sengetid og ingen indtagelse af koffein 3 timer før du kravler under dynen. Læs i stedet en god bog ved svag belysning, sørg for at være mæt uden at føle dig proppet, ifør dig behageligt nattøj og undgå hård motion inden sengetid. På den måde sætter du de bedste rammer for en god nats søvn – også selvom den en gang eller to skulle blive afbrudt af barnegråd i løbet af natten.

Spar penge på din børnefødselsdag

Vi holdte min datters i den sidste weekend på en utroligt hyggelig og stille måde, uden en masse støj og døj. Vi har lagt mærke til at mange af vores venner med børn på samme alder hele tiden har holdt fødselsdage, hvor der kommer store gaver og dyre fester.

Men vores datter havde en lille og mere hyggelig fødselsdag, som ikke kostede særligt meget i forhold til de andre, men vi havde mindst en lige så god dag, hvis ikke mere hyggelig fordi vi ikke skulle bruge så lang tid på at planlægge en kæmpe fest.

Her er nogle af de ting som vi gør anderledes end mange andre familier.

Vi forsøger ikke at følge med andre familier

Når vi holder fødselsdage, så forsøger vi ikke at følge med eller holde større fester end mange af de andre familier. Vi har investeret til en stille og rolig dag hvor alle hygger sig, i stedet for at invitere til fester hvor der er ballondyr, hoppeborge og andre vilde ting. Vi vælger nogle få gaver som er hyggelige og som hun elsker at lege med i stedet for 30 gaver hvor hun alligevel kun leger med en eller to af dem.

Vi giver kun få gaver

I stedet for at give en hel masse gaver, så nøjes vi med at give 1 stor gave og 2 mindre gaver som hænger sammen med den store gave. Det gør at hun virkeligt lære at værdsætte de gaver hun får i stedet for mange som ender med at de kommer i skuffer og skabe, og derefter bliver smidt ud.

Vi inviterer kun de nærmeste venner

Vi inviterer kun dem vi er tætte med og som vi ofte ser, og betaler ikke for mad og drikkelse til folk vi nærmest ikke ser. Derudover så invitere vi den nærmeste familie som naturligvis også skal med. Men vi inviterer ikke 50 personer for at gøre et så stort og vildt som muligt og vores invitationer bliver sendt over internettet og ikke som brev da det er billigere.